Maagzuurremmers, hoe kom je ervan af?

Om direct een afspraak te maken kan je:
bellen 06 21 20 14 15, WhatsApp-pen of mailen naar rosalie@oerlogisch.nl
Je kan ook een afspraak maken via boek een voedingsadvies of massage

Maagzuur

Iemand die last heeft van maagzuur, heeft niet een teveel aan maagzuur, maar een tekort. Terwijl je zou denken dat als je het maagzuur voelt branden, je teveel maagzuur hebt. Door het te kort aan maagzuur wordt de maag basisch (pH wordt hoger) en kan eiwit en vet minder goed verteerd worden. Eiwitten en vet hebben namelijk een zure omgeving nodig om goed te kunnen worden afgebroken.

Stress maakt de klachten erger en dat is ook wel logisch. Als je stress hebt dan gaat de spijsvertering “uit”. Vroeger als we stress hadden was dat omdat we moesten vechten of vluchten. Als je vecht of vlucht verteer je geen eten en hoef je ook niet te poepen. Tegenwoordig hebben we niet even stress, maar chronische lange stress. Werk, relatie, geld, kinderen.. allemaal langdurige stress.

Gastrine, magnesium en maagzuurremmers

Door de maagzuurremmers wordt er minder gastrine aangemaakt, dit is het hormoon die zorgt voor de aanmaak van maagzuur. Mensen met maagzuur hebben ook (bijna altijd) de helicobacter pylori bacterie in de maag. Deze bacterie zorgt er ook voor dat de aanmaak van maagzuur wordt geremd.

Maagzuurremmers remmen de opname van magnesium. Magnesium gebruik je bij een heleboel processen in het lichaam. Uiteindelijk zorgt een verminderde opname van magnesium voor een tal van klachten zoals vermoeidheid, obstipatie, hoofdpijn etc.

Hoe komen we nu van maagzuurremmers af?

1. De stress-as moet tot rust zolang deze aan staat kan er niet goed verteerd worden

2. De spijsvertering moet worden geholpen en de gastrine aanmakende cellen gestimuleerd

Stress-as tot rust

Het eerste stap om van de maagzuurremmers af te komen is de stress-as tot rust te brengen.

Supplementen om te stress-as tot rust te brengen

De stress-as kan tot rust gebracht worden met GABA. GABA is een lichaamseigen stof en wordt gemaakt uit glutamine. Bij veel stress gebruik je veel magnesium, door magnesium ontspan je. Door de maagzuurremmers wordt de opname van magnesium geremd, daarom is tijdelijk een zeer hoge dosis magnesium nodig (2 gram essentieel magnesium per dag).

Oliën die kunnen worden ingezet om de stress-as tot rust te brengen

Lavendel kan altijd gebruikt worden, lavendel is cortisol verlagend. Een druppel onder de voeten helpt om beter in te slapen, als cortisol hoog is dan slaap je niet goed in. Je kunt ook denken aan de Balance of serenity.

Bij stress is altijd het immuunsysteem geactiveerd, hiervoor kunnen de immuunsysteem ondersteunde oliën zoals melaleuca, frankincense of onguard ingezet worden.

Aroma Touch massage

De Aroma Touch massage is gericht op stress reductie, immuunsysteem ondersteuning, ontstekingen in het lichaam verminderen en de communicatie verbeteren tussen weefsels en organen via het centrale zenuwstelsel. Daarmee is deze massage uitermate geschikt om de stress-as tot rust te brengen.

De spijsvertering helpen bij maagzuurremmers

Voor elke maaltijd een citroen uitpersen en dit sap opdrinken, of een druppel lemon in je water doen. Hiermee wordt de aanmaak van maagzuur gestimuleerd. Om de spijsvertering te helpen is het goed om spijsvertering enzymen te nemen, zoals gastrozym van Bonusan. Zink is het mineraal waarmee maagzuur aangemaakt wordt, daarom is zink ook een supplement wat helpt bij het afbouwen.

De spijsvertering enzymen, zink, magnesium en citroen gebruik je een week naast de maagzuurremmers. Na deze week kunnen worden de maagzuurremmers langzaam worden afgebouwd.

Voeding en maaltijdfrequentie

Naast de supplementen en olie is natuurlijk wát je eet en hoe vaak je eet ook super belangrijk. Daarom adviseer ik om te beginnen met 5x per week oer te eten. Hierbij kan je kookboekjes gebruiken zoals:

  • Oergezond het jaar rond (Yvonne van der Stight)
  • Oersterk koken (Richard de Leth)
  • Oergondisch genieten (Yvonne van der Stight)

Het maakt niet uit of je ontbijt, lunch, avondeten, soep of een salade maakt. Als je uit die kookboekjes kookt, dan eet je oer. Dat is zonder granen, zuivel of nachtschade en zeer vriendelijk voor je lichaam. Je zult merken dat je daar meer energie van krijgt en uiteindelijk zal je niet meer anders willen eten. Koolhydraten (brood, pasta, aardappels) minderen helpt ook.

De maaltijd frequentie is ook belangrijk, probeer maximaal 21 keer per week te eten. En of je nu de ene dag 2x eet en de andere 4, dat maakt niet uit. Als je maar maximaal 21 keer per week eet. Intermittent fasten werkt ook goed, dan laat je eens per week 18 uur tussen de maaltijden zitten.

Op dit artikel zijn de algemene voorwaarden van toepassing. De informatie in dit artikel is informatief van aard en niet bedoeld als persoonlijk medisch advies. Oerlogisch kan geen aansprakelijkheid aanvaarden voor: direct of indirect geleden schade die het gevolg zou kunnen zijn van het toepassen van de informatie en/of het wel of niet aanbieden van bepaalde informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.