fibromyalgie

Fibromyalgie voeding, supplementen en essentiële olie

Om direct een afspraak te maken kan je:
bellen 06 21 20 14 15, WhatsApp-pen of mailen naar rosalie@oerlogisch.nl
Je kan ook een afspraak maken via boek een voedingsadvies of massage

 

Samenvatting fibromyalgie

Fibromyalgie wordt ook wel het chronisch pijnsyndroom genoemd. Voor meer uitleg hierover klik hier Samengevat is fibromyalgie een serotonine te kort veroorzaakt door stress. En dan is er de trauma waarmee het begon en waardoor het lichaam geprogrammeerd is voor gevaar. Aan de hersens moet nu worden verteld dat het gevaar er niet meer is. Om de trauma voorafgaande aan de fibromyalgie te verwerken kan je denken aan verschillende oplossingen. EMDR, een goede psycholoog, yoga of een (goede) PNI therapeut. Bij de PNI krijg je veel handvatten om hiermee om te gaan, maar of het slaagt, hangt af  van de therapeut en of die kan inzien wanneer het boven zijn of haar pet gaat.

Op drie verschillende punten zal ik vertellen hoe je daar iets aan kan doen met andere voeding en supplementen.

  1. Energiehuishouding
  2. Darm herstel
  3. Serotoninehuishouding

Fibromyalgie energiehuishouding voeding en supplementen

We beginnen met de aanpak van de energiehuishouding. Met meer energie wil je bewegen en bewegen (krachttraining) is goed voor de aanmaak van mitochondriën. Inslapen lukt ook beter met meer energie omdat in slaap vallen energie kost.  Energie drukt men uit in ATP, Adenosine tri (3)Phosphate (fosfaat). Een snelle manier om aan energie te komen is het gebruik van ribose. Ribose is een kleine suiker die geen invloed heeft op de bloedsuikerspiegel en het gaat daar heen waar het nodig is. Alle organen kunnen ribose gebruiken. Als je tropische vruchten eet, dan eet je ribose. Magnesium verdeelt de ribose. Begin de dag daarom goed met ribose en magnesium. Magnesium kan je ook eten, dat zit in bladgroenten. Maar om nu om 7 uur in de ochtend een kilo spinazie weg te werken dat lijkt mij niet echt heel fijn.

Creatine

Het fosfaat uit ATP kan je binnen krijgen door het nemen van creatine mono hydraat, te bestellen bij een sport winkel. Creatine zit in elke spiercel en is de energie van de eerste 10 seconden bewegen. Creatine brengt ook de vetzuren in de mitochondriën. Een eiwit shake met daarin creatine is óók een goed begin van de dag. Creatine zit ook in vlees. Om ATP te maken heb je cofactoren nodig zoals de B vitamines. Hiervoor adviseer ik om de actieve B vitamines te nemen, deze hoeven niet meer in de lever te worden omgezet.

Q10

Als de hoeveelheid energie laag is, dan heeft de lever ook niet veel energie om het om te vormen. Q10 zorgt voor herstel van de mitochondriën, de energie fabriekjes in het lichaam. En om de mitochondriale verbranding weer goed op gang te helpen is vitamine B1 nodig. In de mitochondriën kan je vet verbranden. Het is dan ook belangrijk goede vetzuren te eten om te verbranden, denk hierbij aan vette vis. Linolzuur is ook een vetzuur, maar veroorzaakt weer meer ontstekingen. Linolzuur zit vooral in brood, bij fibromyalgie is het aan te raden brood een tijdje te mijden. Mensen met  fibromyalgie hebben er veel baat bij om 300mg Q10 per dag te nemen. Zij zullen zich daardoor een stuk beter voelen.

Fibromyalgie darmherstel voeding en supplementen

Bij stress gaan de darmen open om water, glucose en natrium binnen te laten. Als de stress chronisch is blijven de darmen open staan en komen er toxines in het lichaam. Het immuunsysteem wordt actief en blijft dit vervolgens chronisch. Dat noem je een LGI. Door zo’n LGI gaat alle energie naar het immuunsysteem en ontstaat er een energie te kort. Daarom is het belangrijk de darmen te herstellen.

Het darmslijmvlies is opgebouwd uit het eiwit glutamine. Omdat glutamine voor veel processen in het lichaam gebruikt wordt, is het belangrijk om voldoende eiwitten te eten. Op deze manier gaat de glutamine naar de darmen. Beenderen bevatten glutamine, daar kan je soep van maken. Eiwitpoeder en glutamine kan je ook bestellen bij een sportwinkel. Met het eiwit poeder zorg je dat er voldoende eiwitten zijn voor de rest van het lichaam en dan gaat de glutamine naar de darmen. Ik adviseer om glutamine als supplement altijd met ribose te nemen. Anders kan het teveel aan glutamine worden omgezet in glutamaat en dat kan agressie veroorzaken. Als je werkt aan de darmen moet je geen voeding eten die de darmen extra prikkelen of de tight junctions open zetten zoals gluten. Als je oer eet dan eet je mens voeding en krijg je alles binnen wat de darmen nodig hebben voor een goed herstel.

Fibromyalgie serotonine voeding en supplementen

Tryptofaan wordt via 5-hydroxy-triptofaan (5HT) omgezet in serotonine. Om tryptofaan om te zetten in serotonine is het belangrijk dat de lever goed werkt. Voor deze omzetting is methylatie noodzakelijk. Als de lever niet goed werkt omdat er een energie verdeling probleem is dan kan je 5HT ook eten, het zit in kalkoen, sesam, zonnebloempit, walnoot of banaan. Om de lever te helpen bij het methyleren heb je SAMe nodig, dit is een supplement wat goed te gebruiken is bij fibromyalgie. SAMe kan je ook eten, het is een zwavelhoudend aminozuur en die zitten in ui, prei en knoflook. De cofactoren die nodig zijn bij de omzetting zijn vitamine B6, magnesium, vitamine B11, ijzer en zuurstof. Magnesium en de actieve B vitamines zijn hiermee goede supplementen bij fibromyalgie.

Verder verhoogt cholesterol bevattende voeding het transport van 5HT door de bloed hersen barrière wat voor meer aanmaak van serotonine zorgt. Goede bronnen voor cholesterol zijn eieren, paling, orgaanvlees en garnalen. Als je serotonine als supplement wil nemen kan je griffonia nemen. Tot slot is vitamine D een goed supplement bij fibromyalgie. Vitamine D verhoogt de serotonine receptor gevoeligheid.

Essentiële oliën bij fibromyalgie

Met olie behandel je fibromyalgie op de symptomen pijn, vermoeidheid, darmklachten en stress. Afhankelijk van de trauma wat ten grondslag ligt aan de fibromyalgie kunnen er ook oliën worden ingezet. Als het trauma misbruik is dan zou je een druppel forgive twee weken rond het hart kunnen doen. Op deze manier vergeef je degene die jou het misbruik heeft aangedaan. Een laag zuurstofgehalte geeft pijn, hiervoor kan je pepermunt op de pijnlijke spieren doen. Pepermunt zorgt voor meer zuurstof naar de spieren. Ik doe het wel eens op mijn kuiten voor het hardlopen, heerlijk! Bij pijnlijke spieren vind ik de deep blue een fijne olie, deze bevat onder andere pepermunt. Als je last hebt van darmklachten kan je de digest zen inzetten.

De AromaTouch massage bij fibromyalgie

De start op weg naar herstel bij fibromyalgie is de AromaTouch massage. De masseur brengt met een lichte “touch” de oliën aan op de wervelkolom en het hoofd. Hierdoor komen de oliën via de zenuwbanen door het hele lichaam. De masseur neemt ook de voeten en oren mee omdat hier veel drukpunten zitten die in verbinding staan met de rest van het lichaam. De Chinese massage en acupunctuur maken ook gebruik van deze drukpunten. De oliën zorgen voor stress verlaging,  wat bij fibromyalgie natuurlijk fantastisch is.

De symphony of the cells bij fibromyalgie

Een andere mooie massage techniek is de symphony of the cells. Hierbij krijgt het lichaam een systeem reset. De protocollen waar ik uit zou kiezen bij fibromyalgie zijn het spijsvertering protocol en vergeving protocol.

Op dit artikel zijn de algemene voorwaarden van toepassing. De informatie in dit artikel is informatief van aard en niet bedoeld als persoonlijk medisch advies. Oerlogisch kan geen aansprakelijkheid aanvaarden voor: direct of indirect geleden schade die het gevolg zou kunnen zijn van het toepassen van de informatie en/of het wel of niet aanbieden van bepaalde informatie.

 

Een gedachte over “Fibromyalgie voeding, supplementen en essentiële olie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.