depressie

Depressie voeding, supplementen en essentiële oliën

Depressie

Depressie, 20% van de mensen tussen de 18 en 64 hebben er last van. Hoe kan dat? Wat is een depressie eigenlijk? Google zegt er het volgende over:

Een depressie is een aandoening die de stemming en de gevoelens raakt. Als je eraan lijdt, kun je ondergedompeld raken in somberheid. Je verliest je interesse in de mensen en de dingen om je heen en kunt niet meer echt genieten.

Eigenlijk staat hier: mensen met een depressie trekken zich terug. Omdat terugtrekken wordt gestuurd vanuit de hersens, moeten we ons afvragen waarom de hersens dit doen. Dit heeft te maken met de hoeveelheid energie. Als er genoeg energie is dan hoe je jezelf ook niet terug te trekken om energie te sparen. Dan kun je werken, voortplanten of sporten. Dit zijn nou net de dingen die mensen met een depressie doorgaans niet zoveel doen.

Waar gaat de energie naar toe?

De hersens geven het signaal terugtrekken want er is niet genoeg energie om te werken, voorplanten of sporten. Maar waar gaat deze energie dan naar toe? Dan kijken we naar de oorzaak van de depressie. Vaak gaat daar een hoop stress aan vooraf. Hoge werkdruk, een te hoge hypotheek, een huwelijk wat niet zo lekker loopt of een ander trauma.

Ook onze voeding is veranderd, we eten nu veel meer koolhydraten die ons lichaam veel stress geven en we bewegen minder. En technisch is er veel veranderd in 40 jaar tijd. Van computers zo groot als een linnenkast met beperkte mogelijkheden naar een computer op zakformaat waarmee je alles kan doen. Misschien zijn wij nog niet aan gepast aan deze tijd en zorgt dit voor stress.

Onze acute stress (vechten of vluchten) is chronische stress geworden. Hierdoor ontstaan laaggradige ontstekingen (LGI) en een overactieve HPA-as (de stress-as).

Depressie en een laaggradige ontsteking (LGI)

Om een depressie beter te kunnen begrijpen moeten we eerst kijken naar wat een LGI nu precies is. Het systeem wat op stress (gevaar) reageert is ons immuunsysteem. Dat reageert zoals het gewend is, met een ontstekingsreactie. Hoe gaat dit normaal gesproken in zijn werk: er komt een grampositieve bacterie het lichaam binnen, dit is een bacterie zonder haren. Het immuunsysteem wordt actief en er ontstaat een ontstekingsreactie waarbij het immuunsysteem in de bloedbaan komt en naar het slagveld gaat. Hierbij zullen uiteindelijk de macrofagen deze grampositieve bacterie “opeten” en de immuunreactie wordt beëindigd.

Hoe ontstaat nu een LGI? Anno nu komen er ook wel eens gramnegatieve bacteriën ons lichaam binnen. Een gramnegatieve bacterie heeft wel haren, deze haren bestaan uit Lipo-Poly-Sachariden (LPS) en deze worden door de macrofagen terug gespuugd in de bloedbaan. Hierdoor blijft het immuunsysteem actief en zo ontstaat een LGI. Maar chronische stress kan ook een LGI veroorzaken. Daarvoor moeten we eerst naar de barrières kijken.

Depressie en onze barrières

Maar hoe komen nu deze gramnegatieve bacteriën in onze bloedbaan? De bacteriën komen binnen via de barrières. De barrières zijn het darmkanaal en loopt van je mond tot aan je kont en is verantwoordelijk voor het reguleren van het verkeer tussen de omgeving en het lichaam (binnen- en buitenwereld). Bij stress gaan de barrières open om glucose, water en natrium binnen te laten. Dit is goed bij een acute stress reactie, maar bij chronische stress (werk, hypotheek, huwelijk etc.) blijven de barrières open staan en komen er bacteriën in de bloedbaan die er niet thuis horen.

Naast stress kan ook voeding zorgen voor hyperpermeabiliteit van de barrières. Hierbij moet je denken aan gluten (gliadine) en zuivel (caseïne). Een verhoogde permeabiliteit van de barrières verhoogt de kans op een LGI.

Natuurlijk is de kwaliteit van de barrière van belang. Want de poortjes die open gaan bij verhoogde permeabiliteit (de tight junctions) worden beschermd door slijmvlies en flora. Als het slijmvlies niet dik genoeg is kan er ook geen goede flora groeien. Gelukkig zijn er manieren om je slijmvlies en flora te verbeteren.

Via de bloed-hersenbarrière kunnen pathogenen ook in de hersens komen. Een plek waar je ze echt niet wilt hebben. Dit kan neuroinflammatie veroorzaken, ontstoken hersens en toxoplasmose. Juist als de hersens ontstoken zijn, zullen ze energie sparen door je te laten terug trekken.

De rol van het immuunsysteem bij een serotonerge depressie

Als het immuunsysteem actief wordt in de darm, dan wordt het zogenaamde “IDO-pathway” geactiveerd. Dit is een manier van het immuunsysteem om zijn werk te doen. Normaal wordt tryptofaan gebruikt om serotonine te maken. Maar bij een actief immuunsysteem als het IDO-pathway wordt geactiveerd, dan wordt tryptofaan omgezet in kynuerine en zal er minder serotonine worden gemaakt. Serotonine is nodig om de stress as tot rust te brengen, maar ook om bijvoorbeeld goed te slapen.

Vitamine B3

Bij de omzetting van tryptofaan in serotonine of dopamine is vitamine B3 nodig. Mensen met een tekort aan vitamine B3 zullen dan ook minder serotonine en dopamine aanmaken. De belangrijkste symptomen van iemand met een B3 te kort zijn: vermoeidheid, moeilijk slapen (serotonine tekort), ruwe huid, rode gladde ontstoken tong en misselijkheid (omdat B3 nodig is voor de aanmaak van maagzuur). Een te kort aan B3 geeft een verhoogde activatie van de IDO-pathway om op deze manier meer energie vrij te maken voor het immuunsysteem. Normaal kan het immuunsysteem uit B3 energie maken, B3 levert namelijk de stikstof voor de energie.

De rol van het immuunsysteem bij een dopaminerge depressie

Sommige cytokines die het immuunsysteem gebruikt bij de ontstekingsreactie, remmen de aanmaak van het enzym BH4. Dit enzym is een cofactor bij de tyrosine hydroxylase en tryptofaan hydroxylase, de voorlopers van serotonine en dopamine. Als het immuunsysteem actief is wordt het BH4 enzym geremd en is er minder aanmaak van tryptofaan en tyrosine.

Een dopaminerge of serotonerge depressie

Bij een depressie kan er onderscheid gemaakt worden in een dopaminerge en serotonerge depressie. Welke het wordt hangt af van welke strategie het immuunsysteem kiest. De IDO-pathway lijdt tot een te kort aan serotonine en daarmee een serotonerge depressie. Als iemand te weinig serotonine heeft dan kan deze persoon niet goed inslapen en doorslapen. Verder hebben deze personen vaak last van obstipatie en vermeerderde pijngevoeligheid. Dit zijn allemaal symptomen die horen bij een serotonine te kort.

Als het enzym BH4 geremd wordt dan zal er een te kort aan dopamine ontstaan en dit lijdt dan tot een dopaminerge depressie. Bij een dopaminerge depressie heeft een persoon vaak moeite met concentreren, focussen, initiatief nemen of oplossingen bedenken. Vaak hebben deze personen geen moeite met slapen, ze kunnen de hele dag wel slapen omdat ze geen zin meer hebben om dingen te ondernemen. Een puber bijvoorbeeld is iemand zijn die dingen wil ondernemen en vooral niet thuis bij papa en mama op de bank wil liggen.

Hoe kan er nog meer een tekort aan dopamine ontstaan? Door bijvoorbeeld een tekort aan vitamine B6 (deze vitamine is nodig voor de omzetting van L-dopa in dopamine), een te kort aan thyroxine, weinig maagzuur, een lekkende darm of een lage hoeveelheid vitamine en minderalen zoals: magnesium; zink; vitamine C, D of B3. Ook kan een dopamine te kort ontstaan door een exorfine overbelasting, dit zie je ook wel bij autisme.

In beide gevallen wordt de depressie veroorzaakt door een LGI, alleen welke strategie het immuunsysteem kiest met welke cytokinen bepaalt of het een dopaminerge of serotonerge depressie wordt. Hierbij speelt ook de persoonlijkheid een rol of je meer een serotonerg of dopaminerg persoon bent.

Voeding en supplementen bij depressie

Serotonerge depressie voeding en supplementen

Voeding met daarin L-tryptofaan zoals vlees, gevogelte, eieren, bananen, sesamzaad, pompoenzaad etc. Supplementen zouden kunnen zijn: L-tryptofaan, B-vitamines, SAMe (om de lever te ondersteunen bij het omzetten van L-tryptofaan naar 5-hydroxytryptofaan naar serotonine), vitamine C en omega 3 vetzuren.

Dopaminerge depressie voeding en supplementen

Voeding met daarin L-tyrosine zoals vis, kip, eieren, avocado’s, papaja, bananen etc. Supplementen zouden kunnen zijn: L-Tyrosine, B-vitamines, vitamine C en omega 3 vetzuren.

Maar eerst moet het immuunsysteem naar huis. De LGI moet worden beëindigd anders blijft de IDO-pathway actief of het BH4 enzym geremd. Om het immuunsysteem naar huis te sturen kan er vitamine B3 genomen worden, deze vitamine levert de stikstof voor het immuunsysteem om energie van te maken. Vitamine K is ook een vitamine die het immuunsysteem ondersteunt. Om de bacteriën snel uit het lichaam te krijgen kan er lactoferrine genomen worden. Maar als eerste moet er wat aan de barrières gedaan worden, het slijmvlies en de flora verbeteren. Dan kunnen er geen ongewenste bacteriën binnen komen. En natuurlijk is het handig om tijdens het verbeteren van de barrières geen stoffen te eten die de barrières permeabel maken, zoals gluten en kaas.

Essentiële oliën bij een depressie

Stress zorgt voor het openen van de barrières. Om stress te reduceren kan je altijd langs komen voor een AromaTouch massage. Deze heerlijke massage met essentiële oliën verlaagd de stress hormonen, geeft een boost aan je immuunsysteem, ontspant én vermindert ontstekingen. Misschien is deze massage wel het allerbeste begin op weg naar herstel.

Er zijn nog meer oliën goed toe te passen bij een depressie. Met de citroen reinig je het lichaam van bacteriën, maar ook van sombere gedachten. Wierook is van oudsher een olie die wordt ingezet bij depressie volgens Frans medicinaal gebruik. Deze bijzondere olie kan door de bloed hersenbarrière en komt daar waar het nodig is.

De intune helpt bij concentreren. Lavendel en bergamot kun je gebruiken om te kalmeren of beter te slapen. Van de elevation en wild orange word je blij.

Conclusie depressie

Bij een depressie is de vraag waar ga je beginnen met behandelen? Bij de oorzaak of de symptomen. We hebben gezien dat doorgaans een LGI de oorzaak is, deze kunnen we behandelen door de darmen te verbeteren en stress te reduceren. De strategie van het immuunsysteem bepaald of het een serotonerge of dopaminerge depressie wordt. Bepaalde voeding, supplementen en essentiële kunnen de symptomen van de depressie zeker verminderen. En als de symptomen minder zijn heeft iemand ook meer zin om aan de oorzaak te werken. Naar een psycholoog om een onderliggend trauma te verwerken is natuurlijk ook super zinvol, alleen ligt dat buiten mijn behandel mogelijkheden.

Op dit artikel zijn de algemene voorwaarden van toepassing. De informatie in dit artikel is informatief van aard en niet bedoeld als persoonlijk medisch advies. Oerlogisch kan geen aansprakelijkheid aanvaarden voor: direct of indirect geleden schade die het gevolg zou kunnen zijn van het toepassen van de informatie en/of het wel of niet aanbieden van bepaalde informatie.

5 gedachten over “Depressie voeding, supplementen en essentiële oliën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.