behoud tanden door minder vaak te eten

Behoud tanden door minder vaak te eten

Behoud tanden door minder vaak te eten. Dat klinkt misschien apart. Minder vaak eten is niet hetzelfde als minder eten. In plaats van zes keer per dag te eten is het beter om twee keer per dag te eten. Dit helpt bij het behoud van je tanden. Elke keer als je eet scheiden de bacteriën in je mond zuur uit. Dit noem je een zuur aanval. Hierdoor wordt het glazuur zacht en zo ontstaan gaatjes.

Behoud tanden door minder vaak te eten

Sinds ik Wouter ken, vanaf mijn 16e dus al heel lang, heeft hij een slecht gebit. Hij rookte zware shag en dronk koffie met heel veel suiker. Daarvoor had hij twee jaar een slotjes beugel gehad en zich niet gehouden aan de voorgeschreven regels met betrekking tot eten. Hij at kauwgom, dronk cola enzovoort. Telkens als hij naar de tandarts moest waren er weer drie gaatjes bij die gevuld moesten worden. Ik zelf heb geen gaatjes en had een fijne tandarts in Amstelveen. Die had de diepe groeven in mijn kiezen opgevuld, geseald. Wouter is ook overgestapt naar mijn tandarts die zijn kiezen ook sealde.

Na de geboorte van Rowan ben ik bij een tandarts in Hilversum gegaan, omdat met drie kinderen naar Amstelveen reizen ook wel een heel gedoe was. De gaatjes namen wel af bij Wouter mede door het gebruik van de tandenstoker. De afgelopen controle in juni zei de tandarts dat zijn gebit nu zo goed en sterk is dat hij daar zijn hele leven plezier van gaat houden. Hij was ook verbaasd hierover omdat het toch wel wonderlijk dat Wouter nu al meer dan twee jaar geen gaatjes meer heeft gehad.

Minder vaak eten voor behoud tanden

De drie belangrijkste dingen die ik heb geleerd tijdens mijn opleiding voor orthomoleculair therapeut volgens de klinische PNI zijn:

  1. Minder vaak eten is belangrijker dan wat je eet
  2. Nuchter bewegen en dan het liefste krachttraining
  3. Magnesium en visolie als basis suppletie voor iedereen

Ik zal eerst de nummers twee en drie uitleggen.

Nuchter bewegen en dan het liefste krachttraining

Dit is belangrijk als remedie tegen de insulineresistentie die zoveel klachten veroorzaakt. Door nuchter te bewegen gaat je lichaam de glucose die in de cellen verbranden. Als alle glucose op is dan zal het lichaam vanzelf overgaan in de vetverbranding. Het lichaam zal namelijk altijd een manier vinden om energie te winnen, de makkelijkste manier is uit glucose, de meest duurzame manier uit vet. Om vet te verbranden heb je mitochondriën nodig.

Mitochondriën

De krachttraining is belangrijk voor de spieropbouw. Want in de spieren zitten de mitochondriën, die vet verbranden. Mitochondriën zijn de energie centrales van het lichaam. In de mitochondriën kan met zuurstof vet worden verbrand en omgezet in ATP. En vet is een hele goede energie leverancier. Hoe meer spieren, des te meer mitochondriën, hoe hoger de vetverbranding en des te meer energie. Een win-win situatie. Wist je dat een massage ook de aanmaak van de mitochondriën stimuleert? Doordat je het weefsel in beweging brengt, nog een extra goede reden om een massage te boeken.

Alle cellen hebben zuurstof nodig om te overleven we moeten daarom goed voor de mitochondriën zorgen. Het niet goed functioneren van de mitochondriën wordt in verband gebracht met verschillende neurologische aandoeningen, waaronder de ziekte van Parkinson, Alzheimer en schizofrenie. Darmklachten hebben invloed op het functioneren van de mitochondriën. Net als stress. Er zijn een aantal stoffen die energieproductie in de mitochondriën verbeteren zoals magnesium. Je kan de celwand van de mitochondriën, het mitochondriële membraan, herstellen met visolie (omega 3 vetzuren) en Lecitine. Als de celwand flexibeler is dan kunnen er makkelijker stoffen de wand passeren.

Zo is L-carnitine nodig om de vetzuren in de mitochondriën te krijgen voor de vetverbranding. Als de mitochondriële membranen niet zo flexibel zijn zal de vetbranding ook moeizamer verlopen. L-carnitine is een eiwit dat zit dierlijke voedingsmiddelen. Veganistische mensen krijgen dit niet binnen met een plantaardig dieet en zouden kunnen overwegen om L-carnitine als suppletie te nemen.

Magnesium en visolie als basis suppletie voor iedereen

En zo komen we mooi via de mitochondriën op de basis suppletie voor iedereen. Ik heb al wel eerder verteld dat magnesium en visolie helpen bij een chagrijnig kind. Serotonine en dompamine zijn belangrijke neurotransmitters, boodschapper stofjes. Om ze te maken is magnesium nodig en om ze de cel in te krijgen heb je flexibele cellenmembranen nodig. Bijna niemand in Nederland eet genoeg vis om de juiste hoeveelheid omega 3 vetzuren binnen te krijgen. Ditzelfde geldt voor magnesium. Ik denk dat als iedereen deze supplementen in een juiste dosering zou nemen, dat dit goed zou zijn. Ontstekingen zouden verminderen, mensen zouden beter kunnen slapen, vrolijker en flexibeler zijn.

Waarom is minder vaak eten belangrijker dan wat je eet?

In de mond zitten ook bacteriën net als in de darmen, de mondflora. Deze bacteriën zorgen ervoor dat de bacteriën die gaatjes veroorzaken niet de overhand krijgen, er is een evenwicht. De flora zit in je speeksel. Met je speeksel hou je de tanden en kiezen schoon. Maar als je vaak eet, zo’n zes keer per dag, geeft dit problemen in het evenwicht. De slechte bacteriën houden erg van suiker en zullen bij vaker eten de overhand krijgen. Telkens als je eet wordt het glazuur zacht, dit komt door de zuren die de slechte bacteriën uitscheiden. Als het glazuur zacht is dan is het kwetsbaar en kunnen er makkelijker gaatjes ontstaan. Daarom is minder vaak eten voor je tanden ook belangrijker dan wat je eet. Je kan in mijn blog insulineresistentie wat is dat en wat kan je er tegen doen lezen hoe minder vaak eten bij insulineresistentie helpt.

Dus sinds wij oer eten en minder vaak, heeft Wouter beduidend minder gaatjes dan een paar jaar geleden. De tandarts is trots op ons.

Een leuk weetje over de mondflora

De mondflora bestaat uit andere bacteriën dan de darmflora. Bij het krijgen van gaatjes speelt deze flora een grote rol. De mondflora krijg je niet alleen van je moeder bij de geboorte, maar ook van diegene die jou eten geeft. Door de lepel even in de mond te nemen voordat de lepel in mond van de baby gaat, geef jij jouw flora door. Als iemand veel gaatjes heeft dan kan de tandarts met een flinke antibioticakuur de mondflora doden. Daarna geef je de persoon in kwestie probiotica speciaal voor de mond. Maar dan toch komt de mondflora terug die er ooit zat. Het is daarmee geen garantie dat je dan geen gaatjes meer krijgt. Daarom is het belangrijk dat je goed voor je mondflora zorgt, zodat deze de overhand heeft en de gaatjes bacteriën uitschakelt.

Bij Wouter had de slechte flora de overhand, maar doordat hij minder vaak at en daardoor minder suiker in zijn mond kreeg, had deze flora geen kans. Het evenwicht was aan de kant van de goede flora.

Op dit artikel zijn de algemene voorwaarden van toepassing. De informatie in dit artikel is informatief van aard en niet bedoeld als persoonlijk medisch advies. Oerlogisch kan geen aansprakelijkheid aanvaarden voor: direct of indirect geleden schade die het gevolg zou kunnen zijn van het toepassen van de informatie en/of het wel of niet aanbieden van bepaalde informatie.

 

Een gedachte over “Behoud tanden door minder vaak te eten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *