glutenvrij eten wat doen gluten met je darmen

Glutenvrij eten welke invloed hebben gluten op je darmen

Glutenvrij eten is makkelijker dan het lijkt. Zodra mensen horen dat ze beter geen gluten kunnen eten schrikken ze want doorgaans wordt er gedacht dat je dan niets meer kan eten. Niets is minder waar. Je kan heerlijk eten zonder gluten. Zolang je niet je gluten boterham gaat vervangen door een glutenvrije boterham. Want dan kom je bedrogen uit. Net als dat je vegetarisch eet door een vegaburger te nemen in plaats van een hamburger. De succes factor zit hem in anders te gaan eten. Ik zal eerst even uitleggen waarom je geen gluten zou moeten eten. Als je weet wat gluten met je lijf doen, wil je ze niet meer eten.

Glutenvrij eten HELP

Rowan had vanaf haar geboorte om de maand oorontsteking en een antibiotica kuur. Toen ze negen maanden was kreeg ze buisjes. Maar haar oorontsteking was zo heftig, dat haar buisjes er gewoon uit dreven. Ze werd door de KNO arts preventief op Bactrimel gezet. Dit is een middel wat ouderen krijgen tegen chronisch blaasontsteking, een lichte antibiotica. Vanwege al die antibiotica kon Rowan alleen met zes zakjes laxeer middel naar het toilet. Mijn moeder instinct vertelde mij dat dit toch anders moest kunnen. Zelf liep ik al een jaar met hielspoor en werd door mijn toenmalige fysio doorgestuurd naar een orthomoleculair therapeut.

Darmen en darmklachten

De therapeut legde uit dat haar oorontsteking voort kwam uit het niet in orde zijn van haar darmen. En haar darmen waren niet in orde vanwege mijn darmen. Met een oorontsteking heb je darmklachten. Bij een loopoor zou je kunnen zeggen dat er poep uit het oor komt. Het darmkanaal loopt van je mond tot aan je kont. En is verantwoordelijk voor het reguleren van het verkeer tussen de omgeving en het lichaam (binnen- en buitenwereld). Dit noemen we de barrière. Daarom is het belangrijk goed voor de darmen te zorgen, wij kregen het advies glutenvrij eten te gaan eten. Ik dacht echt HELP geen gluten, wat nu en waarom ?

De darmwand met “tight junctions”

De darmwand bevat “tight junctions” (zonula occludens). Deze tight junctions zijn eigenlijk een soort douane, stoffen mogen de bloedbaan in als het paspoort klopt. De darmen en de bloed-hersenbarrière zijn filters die beide door tight junctions bij elkaar worden gehouden. Je wil natuurlijk niet dat er zomaar van alles in je bloedbaan komt. Van binnen naar buiten bestaat de darmwand uit een epi teellaag met daarop het slijmvlies. Op het slijmvlies zitten de bacteriën (de flora).

Slijmvlies

Tachtig procent van de lichaamsbarrières bestaan uit slijmvliezen en zitten in je darm. De overige 20% in andere slijmvliezen zoals die van de huid, KNO, gewrichtsvloeistof, bloed/hersenbarrière, gastronomisch stelsel en genitaliën. Op het slijmvlies leven de bacteriën. Denk bij het slijmvlies aan de binnenkant van je wang, voor een parasiet is dat in veel gevallen een onoverwinnelijk obstakel. Het slijm bevat speciale hechtmoleculen, natuurlijke antibiotica, bacteriën en immunoglobulinen om parasieten en andere toxische stoffen buiten te houden. Immunoglobulinen zijn eiwitten van het immuunsysteem, de verdedigers van het lichaam. Er moet heel wat gebeuren wil een schadelijke stof binnen kunnen dringen.

Het slijmvlies is opgebouwd uit eiwitten, met name uit glutamine. Voor een optimaal slijmvlies heb je aardig wat glutamine nodig. Glutamine haal je o.a. uit: kip, vis, rundvlees, spinazie en peterselie. In de rest van het lichaam wordt glutamine ook veel gebruikt. Glutamine wordt gebruikt als energie bron en het immuunsysteem gebruikt ook glutamine. Uiteindelijk blijft er dan weinig voor het darmslijmvlies over. Hierdoor is het slijmvlies vaak niet optimaal waardoor de flora zich niet goed kan hechten.

Waarom geen gluten?

Gluten zorgen ervoor dat de tight junctions open gaan, er is geen paspoort controle meer. Door deze fijne openingen kunnen allerlei (onverteerde) eiwitfragmenten en toxines van bacteriën in de bloedbaan worden opgenomen. Dit noemen we een “leaky gut” . Tachtig procent van de immuun activiteit vindt plaats in de darmen. Als er iets door deze barrière heen komt wat er niet thuis hoort geeft dat klachten. Hierbij kunnen je denken aan: allergie, eczeem, hooikoorts, astma en KNO problemen. Ook bij klachten als huidontsteking (psoriasis, atopisch eczeem) kun je er vanuit gaan dat er een darmbarrièreprobleem is. Bijna alle immuunziektes kunnen grotendeels worden opgelost door het weer gezond maken van de darmen.

Glutenvrij eten JEEJ

Geen gluten meer eten lijkt in eerste instantie een vreselijk gedoe. Het lijkt ook of overal gluten in zitten. Zelfs in bepaalde merken hagelslag zitten gluten. Nou ja het glutenvrije brood is toch niet te eten, dus hagelslag lijkt overbodig. Lees bij het doen van de boodschappen goed de etiketten, als er staat “tarwe” in welke vorm dan ook, dan mag je het niet eten. Maar eigenlijk moet je niet alles wat je eerst met gluten at gaan eten maar dan zonder gluten. Elke donderdag at je pasta, dat blijf je eten maar dan gluten vrij. Dan ga je de gluten echt missen.

Het beste is om totaal anders te gaan eten. Geen brood meer als lunch, neem lekker een salade mee en wat avond eten van de vorige dag. Of sushi als lunch met een gekookt ei. Een leuk alternatief voor de lunchtrommel op school is de bentobox. Probeer oer te eten en als je zin hebt in patat is dat prima, dan eet je die dag gluten vrij. Want glutenvrij eten is makkelijker in een gezin te integreren dan oer.

Feestelijk zonder gluten

Vooral bij kinderen is het belangrijk dat ze niet de link maken met glutenvrij en niet lekker. Maak van elke maaltijd een feestje, zorg dat het er lekker en feestelijk uit ziet. Ik maak vaak een soort tapas van het eten. Een kleurige salade, gevogelte of vis, groenten en gebakken zoete aardappel. Dan mist niemand de gluten. Al hadden wij een keer gluten pannenkoeken in plaats van boekweit en toen zei Romée letterlijk “oh mama waarom is alles met gluten zoveel lekkerder”.

Als je darmen goed gerepareerd zijn, wat een paar maanden duurt, kan je daarna af en toe gewoon gluten eten. Intussen ben je zo gewend aan het glutenvrij eten en koken dat dit ook geen problemen meer geeft. De kinderen zijn helemaal happy met de gezellige bentobox en denken JEEJ geen gluten!

Bentoboxen zonder gluten gezonde alternatieve lunch trommel

Een gedachte over “Glutenvrij eten welke invloed hebben gluten op je darmen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *