gezonde darmen hoe verbeter ik mijn slijmvlies en flora

Gezonde darmen hoe verbeter ik mijn slijmvlies en flora

Gezonde darmen daar hoor je heel veel over. Maar wat zijn dat eigenlijk “gezonde darmen”? Gezonde darmen zijn hebben een goede slijmvlies laag en flora. Ik zal uitleggen wat het belang is van gezonde darmen en hoe je jouw slijmvlies en flora kan verbeteren.

Het belang van gezonde darmen

Na een jaar tobben met hielspoor klachten kwam ik via mijn huidige fysio in aanraking met een orthomoleculair therapeut. Van alles had ik geprobeerd: shockwave, dryneedling, bindweefselmassage, ijs, mylogenics, zooltjes, andere schoenen, cortisone injectie en ibuprofen. Via de verschillende behandelaars kwam ik weer op nieuwe tips. Ik probeerde alles omdat ik er echt graag vanaf wilde. Wellicht dat ik zonder al deze probeersels ook niet bij de orthomoleculair therapeut was uitgekomen dus voor niets was het zeker niet. Hij legde mij het belang van gezonde darmen uit en dit is het beste wat ik ooit heb geleerd.

Mijn klachten geschiedenis

De therapeut vroeg mij eerst mijn klachten geschiedenis te mailen. Daarin moest ik vanaf mijn geboorte vertellen welke klachten ik allemaal had gehad. Dat ik met een keizersnee ben geboren, zes maanden borstvoeding had en als kind van de ene naar de andere oorontsteking ging. Mijn neusamandelen zijn er uitgehaald toen ik nog best jong was, ik schat een jaar of vier. Ik mocht toen op de terugweg van het ziekenhuis in de auto liggen met de stoel plat en kreeg thuis een meega ijsje. Ook had ik als tiener chronische bronchitis en vaak angina. Uiteindelijk zijn mijn keelamandelen eruit gehaald omdat de antibiotica niet meer hielp.

Darmen van een ongeboren baby

Een baby wordt geboren met schone darmen, omdat in de baarmoeder de voeding via de navelstreng gaat. Na de bevalling moet de darmfunctie worden opgestart. Daarvoor heeft de baby darmbacteriën (flora) nodig. De flora van de moeder is hierbij dan ook erg belangrijk. Mijn moeder komt uit een gezin van negen kinderen. Ze heeft wel borstvoeding gehad, maar door de drukte van het gezin en de tijd waarin zij leefden was dit maar kort.

Darmflora van een baby (bifidus infantis)

De bifidus infantis (de darmflora voor de baby) wordt aangemaakt in het laatste trimester van de zwangerschap. Deze bifidus infantis gaat in het vaginale slijmvlies zitten. Het zijn aerobe (zuurstof behoeftige) bacteriën. De darm van een baby is zuurstofrijk. Dit is dus een perfecte basis voor de eerste bacteriestammen. Een volwassene heeft zuurstofarme darmen (anaeroob). Bij een normale, rustige, bevalling gaat het kindje helemaal door dit kanaal en neemt hierdoor de bifidus infantis op. Doordat ik met een keizersnee ben geboren mistte ik de deze flora. Bij een keizersnede wordt door een aantal gynaecologen al wat van het vaginaslijmvlies in het mondje van de pasgeborene gedaan om zo toch de darmflora op gang te brengen. Helaas doen niet alle artsen dat en deden ze dat zeker niet in de jaren tachtig.

Te vroeg geboren worden kan betekenen dat het vaginale slijmvlies nog niet geoptimaliseerd was m.b.t. de darmflora. Kinderen geboren met een keizersnede starten met omgevingsbacteriën (de streptokokken, stafylokokken) i.p.v. de lacto- en bifidus bacteriën. Ik moest ook nog in een couveuse liggen omdat de bevalling niet zo soepel ging. De placenta lag voor de uitgang en zowel ik als mijn moeder waren bijna overleden.

Borstvoeding

De bifidus infantis kan moedermelk verteren. Ook rond de tepel groeit de bifidus infantis. Elke keer als de baby drinkt worden de goede bacteriestammen aan de baby overgedragen. De pH waarde (het milieu) rond de tepel is optimaal voor de bifidus infantis. Tegen de tijd dat het kind gaat kruipen, verandert de bifidugezonde darmen beginnen met borstvoedings infantis in volwassen bifidus stammen. Daarom hoort een kind pas rond de 9e of 11e maand vast voedsel te krijgen. Het kind geeft zelf aan wanneer het tijd is voor vast voedsel, soms nog combinatie met borstvoeding. Borstvoeding was in die tijd ook niet zo hot als nu. Mijn moeder werd zelfs ontraden om borstvoeding te geven, want de fles bevatte ook alle goede stoffen. Maar mijn moeder voelde zich al super schuldig over de keizersnee en dacht laat k mijn kind dan tenminste borstvoeding geven. De doctoren vroegen zich vervolgens wel af of ze mij soms stiekem biefstuk gaf omdat ik blakende vrolijke baby was.

Een goede start is een goede flora

De bifidus infantis zorgt voor een optimaal intern milieu voor de volwassen darmflora. De start is dus ontzettend belangrijk. Binnen een paar dagen na de geboorte maakt de bifidus infantis Rhamnoses. Dit zorgt ervoor dat allergieën minder of zelfs niet kunnen ontstaan. Met heel veel goede flora en een klein beetje slechte flora kun je prima toe. Maar zodra de goede bacteriën afnemen, stijgen de verkeerde bacteriën twee keer zo hard.

Wanneer de darmflora van de baby niet goed op gang komt, is dit te merken aan darmkrampjes (te weinig flora). Het kan ook zo zijn dat, door een slechte darmflora van de moeder, dat het kindje met candida, berg, spruw (schimmels), etc. belast is. De basis van de meesten klachten ligt in de darmen en de darmflora. Gelukkig is hier wat aan te doen.

Darmen

Het darmkanaal loopt van je mond tot aan je kont. En is verantwoordelijk voor het reguleren van het verkeer tussen de omgeving en het lichaam (binnen- en buitenwereld). Dit noemen we de barrière. 

De flora leeft op het darmslijmvlies. Daarom is de conditie van dit slijmvlies ook zeer belangrijk. De flora doet zijn werk het best in een goed milieu (goede omstandigheden). Je darmen bevatten een eigen immuunsysteem. Als er iets het lichaam binnenkomt en jij hebt daar last van, denk aan hooikoorts, dan gaat er ergens in de afweer iets mis. Want met gezonde darmen heb je geen last van de pollen.

Als het immuunsysteem overal brandjes moet blussen omdat er steeds iets het lichaam binnen komt wat er niet hoort, dan uit zich dat in allergische reacties. Het lichaam gaat steeds meer antistoffen maken tegen verschillende stoffen. Kinderen die chronisch verkouden zijn bijvoorbeeld, die hebben continu van dat dikke snot. Dat is ontstekingssnot en een teken dat het immuunsysteem aan het werk is. Dat kost veel energie en is ook een teken dat de darmen niet in orde zijn. Deze klachten noemen we barrière problemen.

Slijmvliezen zijn je barrière

Tachtig procent van de lichaamsbarrières bestaan uit slijmvliezen en zitten in je darm. De overige 20% in andere slijmvliezen zoals die van de huid, KNO, gewrichtsvloeistof, bloed/hersenbarrière, gastronomisch stelsel en genitaliën. Op het slijmvlies leven de bacteriën. Denk bij het slijmvlies aan de binnenkant van je wang, voor een parasiet is dat in veel gevallen een onoverwinnelijk obstakel. Het slijm bevat speciale hechtmoleculen, natuurlijke antibiotica, bacteriën en immunoglobulinen om parasieten en andere toxische stoffen buiten te houden. Immunoglobulinen zijn eiwitten van het immuunsysteem, de verdedigers van het lichaam. Er moet heel wat gebeuren wil een schadelijke stof binnen kunnen dringen.

Het darmslijmvlies regelt de weerstand van alle slijmvliezen. Dus in de neus, de longen, de huid. Tachtig procent van de immuun activiteit vindt plaats in de darmen. Als er iets door deze barrière heen komt wat er niet thuis hoort geeft dat klachten.  Mensen met slechte darmen hebben vaak last van verkoudheid, snurken, astma, eczeem en noem het maar op. Dit noemen we barrière aandoeningen. Het slijmvlies is opgebouwd met cellen en deze bestaan uit eiwitten, aminozuren. Bij het herstel van de darm begin ik ook altijd met het herstellen van het darmslijmvlies. En als het slijmvlies in orde is dan ga je de flora goed opbouwen. Waarbij je soms begint met de bifidus infantis.

Glutamine

Het slijmvlies is opgebouwd uit eiwitten, met name uit glutamine. Voor een optimaal slijmvlies heb je aardig wat glutamine nodig. Glutamine haal je o.a. uit: kip, vis, rundvlees, spinazie en peterselie. In de rest van het lichaam wordt glutamine ook veel gebruikt. Glutamine wordt gebruikt als energie bron en het immuunsysteem gebruikt ook glutamine. Uiteindelijk blijft er dan weinig voor het darmslijmvlies over. Hierdoor is het slijmvlies vaak niet optimaal waardoor de flora zich niet goed kan hechten.

Je kan het darmslijmvlies herstellen met glutamine. Omdat glutamine heel veel in het lichaam gebruikt worden voor allerlei verschillende dingen zal je moeten zorgen dat de glutamine ook echt naar de darm gaat. Hoe zorg je er nu voor dat de glutamine ook daadwerkelijk naar de darmen gaat en het slijmvlies gaat opbouwen? Dan zal je voldoende andere eiwitten moeten eten. Dit gaat het makkelijkste met eiwit poeder. Wij nemen bij de eerste maaltijd een eiwit shake. Makkelijk en lekker. Ik doe er kokosmelk in, banaan, aardbei, wat noten, gebroken lijnzaad wan water.

Prikkelende voedingsstoffen

Terwijl je het slijmvlies van je darmen hersteld, is het raadzaam geen prikkelende dingen te eten. Wat zijn nu dan prikkelende voedingsstoffen? Nachtschade bijvoorbeeld. Nachtschades bevatten zogenaamde alkaloïden die de plant er voor beschermen dat ze worden opgegeten. Het doel van deze stoffen is dus primair om het opeten van de plant door dieren/mensen te ontmoedigen. Alkaloïden hebben vaak een werking op het zenuwstelsel en soms ook op het gedrag. Nachtschades zijn: tomaat , paprika, aubergine, courgette, soja, pinda’s, peultjes enz. Tarwe is ook prikkelend voor de darm doordat het gluten bevat en antinutriënten. Deze antinutriënten zijn ervoor om het kind van de plant te beschermen en giftig voor de mens. De tarwe korrel kan je zien als het kind van de plant bij het vermalen hiervan komen de antinutriënten vrij en daar heb je dan last van.

Het makkelijkste is om oer te eten. Want in het oerdieet komen deze voedingsmiddelen niet voor. Als de darmen weer gezond zijn met goed slijmvlies en een goede flora kan je prima weer af en toe tarwe bevattende producten eten. Maar mijn ervaring is dat je meer energie hebt als je dit niet eet. Het kost namelijk energie van je lichaam om het te verteren en die energie stop ik liever in andere dingen.

Op dit artikel zijn de algemene voorwaarden van toepassing. De informatie in dit artikel is informatief van aard en niet bedoeld als persoonlijk medisch advies. Oerlogisch kan geen aansprakelijkheid aanvaarden voor: direct of indirect geleden schade die het gevolg zou kunnen zijn van het toepassen van de informatie en/of het wel of niet aanbieden van bepaalde informatie.

4 gedachten over “Gezonde darmen hoe verbeter ik mijn slijmvlies en flora

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.