koude douche bij tennisarm

Tennisarm? Een koude douche helpt!

Tennisarm? Een koude douche helpt!

Tennisarm? Een koude douche helpt! Dit ondersteunt je immuunsysteem.  Vorig jaar had ik mijn elle boog gestoten in de douche. Een nare pijn en telkens als ik hem weer per ongeluk ergens tegenaan stootte voelde ik dezelfde pijn. Toen besefte ik mij ineens hoe lomp ik ben, want zo vaak als ik mijn elle boog stootte dat is toch niet normaal! Een paar weken later begon ik pijn te krijgen in de spieren van mijn onderarm en dat liep door over mijn elle boog richting mijn bovenarm. Typen en swypen op mijn telefoon werd onaangenaam. Ook bij het motorrijden had ik er last van. Het gasgeven of de snelheid regelen met het gas gaf pijn in mijn rechterarm. Uiteindelijk bij de fysio eens gevraagd wat het zou kunnen zijn en die concludeerde een tennisarm. Nogal apart want ik speel al sinds mijn veertiende geen tennis meer.

Een tennisarm wat is dat nu eigenlijk?

Van het tennissen was het niet gekomen, maar hoe kwam ik er dan aan? Na diep nadenken bedacht ik mij ineens dat ik mij had gestoten in de douche. Zo’n flinke stoot geeft een immuunreactie van het lichaam. Van binnen was er blijkbaar schade en mijntennisarm hoe helpt een ijsbad hierbij immuunsysteem is dat gaan oplossen. Het oplossen is niet goed gelukt want het is gaan chronificeren. Blijkbaar was er meer energie elders nodig in mijn lichaam waardoor het immuunsysteem niet in staat was de schade goed op te ruimen. Een actief immuunsysteem heb je bijvoorbeeld bij stress en wat had ik dan voor stress? Oh ja, ik was werkeloos en deed twee opleidingen. Ik dacht dat kan ik wel, maar mijn lichaam dacht daar blijkbaar anders over.

 Stress als oorzaak van een tennisarm

Er zijn veel manieren om deze tennisarm aan te pakken. Als de oorzaak stress is, dan moet daar natuurlijk ook wat aan worden gedaan. Vaak makkelijker gezegd dan gedaan, want een baan ligt niet op straat. En twee opleidingen naast een gezin is gewoon best pittig. Voor de stress kan je yoga doen, dan wordt je wat meer zen met het drukke leven dat je hebt.

Hoe kan voeding helpen bij een tennisarm?

Aan de andere kant kan je veel met voeding doen. Natuurlijk is het belangrijk om geen immuunsysteem belastende dingen te eten. Varkensvlees bevat bijvoorbeeld veel ontsteking bevorderende stoffen. Je darm wordt je tweede brein genoemd en bevat een eigen immuunsysteem. Dus je darmen belasten met prikkelden stoffen is niet handig. Tarwe, nachtschade en zuivel zijn bijvoorbeeld erg prikkelend voor de darm. Deze mijden leek mij een goed begin. De ontsteking remmen doe je bijvoorbeeld met omega 3 vetzuren, het eten van wat extra wilde zalm is dan ook een goed idee. Waarom die dure wilde zalm? Een kweekzalm is niet alleen minder lekker, maar de hoeveelheid omega 3 vetzuren is veel minder dan in de wilde zalm.

Hoe minder vaak eten kan helpen

Niet alleen welke voeding je neemt is van belang maar ook hoe vaak je eet. Want telkens als je gaat eten wordt je immuunsysteem actief. Omdat het lichaam nooit weet wat er binnen gaat komen. Ook zal je alvleesklier insuline afgeven om de suiker uit de voeding te kunnen laten opnemen door het lichaam. Dus hoe vaker je eet hoe vaker het immuunsysteem actief is en hoe vaker er insuline wordt afgegeven. Een actief immuunsysteem en teveel insuline zijn twee dingen die je liever niet wilt. Je immuunsysteem heb je nodig voor je tennisarm en bij teveel insuline wordt je resistent voor insuline. Daarom is het raadzaam om maximaal drie keer per dag te eten. Daarmee belast je het immuunsysteem niet zo erg.

Welke supplementen neem je bij een tennisarm?

Zorgen dat het niet verder gaat ontsteken is natuurlijk belangrijk door het mijden van ontsteking bevorderende voedingsstoffen. Daarnaast zijn er supplementen die de ontsteking kunnen remmen. Een goed voorbeeld hiervan is visolie. Want om nu vier kilo wilde zalm per week te eten is ook weer zo wat. Dan moet er wel opgelet worden op de hoeveelheid EPA die in het supplement zit. Dat is namelijk de stof die je nodig hebt om de ontsteking te remmen. Daarvan mag je wel 1000mg per dag nemen bij een tennisarm. Kurkuma is ook een goed supplement om te nemen bij ontstekingen.

Bindweefselmassage bij een tennisarm

De fysio ging mijn tennisarm aanpakken met een bindweefselmassage. Bindweefselmassage is een reflexzone massage tussen de spieren en de huid. Deze vorm van massage wordt vaak gebruikt bij klachten die chronisch zijn. Omdat de klachten zich uiten in verklevingen en spanningen van het onderhuids bindweefsel. Door een goede bindweefsel massage wordt er eigenlijk weer opnieuw schade gemaakt waardoor het immuunsysteem in actie komt. De doorbloeding wordt ook gestimuleerd en daardoor kan het immuunsysteem goed bij de schade komen. Je hoopt eigenlijk dat het immuunsysteem wat eerst niet in staat was de schade op te lossen dat door de massage wel kan.

Koude douche bij tennisarm hoe dit je immuunsysteem helpt

Nu heb ik een aantal oplossingen voor de ontsteking gevonden. De stress pak ik aan met yoga. Het remmen van de ontsteking door ontsteking bevorderende voeding te mijden en minder vaak te eten. Dit vul ik aan met wat supplementen, vooral wat extra visolie waarbij ik ongeveer 1000mg EPA binnen krijg. Wat doet nu een koude douche?

Je immuunsysteem

Als je na de warme douche onder de koude douche gaat, dan gaat je immuunsysteem naar buiten. Ik voel dat ook letterlijk gebeuren. Net als de Romeinen bij Asterix en Obelix met hun schilden. Zo voelt het alsof mijn immuunsysteem zijn schild opzet zodat ik beschermd ben tegen de koude. En waar zit de tennisarm? Precies, die zit ook aan de buitenkant, namelijk daar waar ik mij heb gestoten. Door na de warme douche drie keer met koud af te douchen haal ik mijn immuunsysteem naar de tennisarm. De eerste keer is altijd vreselijk, blijkbaar slaapt mijn immuunsysteem en duurt het even voordat het zijn schild op heeft gezet. Als ik dit om de paar dagen doe of elke dag gaat het ook steeds beter. Net als zwemmen in heel koud water, dat is ook een goede remedie tegen een tennisarm.

Wat ook kan is lekker naar het bos en je armen openhalen aan de takken van de bomen. Of een spijkermatje om je arm wikkelen. Beide manieren omdat immuunsysteem naar buiten te krijgen. Ik geef dan zelf toch wel de voorkeur aan de koude douche.

Op dit artikel zijn de algemene voorwaarden van toepassing. De informatie in dit artikel is informatief van aard en niet bedoeld als persoonlijk medisch advies. Oerlogisch kan geen aansprakelijkheid aanvaarden voor: direct of indirect geleden schade die het gevolg zou kunnen zijn van het toepassen van de informatie en/of het wel of niet aanbieden van bepaalde informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.